Zamknij

Wszystko, co należy wiedzieć przed podpisaniem umowy najmu biura

14:11, 26.05.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:14, 26.05.2021
Skomentuj

Umowa najmu biura – to zdecydowanie ważna kwestia. Dobrze jest więc porządnie się do niej przygotować. Dzięki temu zabezpieczymy się przed ukrytymi kosztami. W poniższym artykule zwrócimy więc uwagę na umieszczone w umowie kruczki – z których obecności dobrze zdawać sobie sprawę…

Przestrzeń biura a współczynnik strat

Przede wszystkim warto wiedzieć, że liczona w metrach kwadratowych powierzchnia biurowa często okazuje się znacznie droższa, niż spodziewają się najemcy. Dzieje się tak dlatego, że właściciele uwzględniają powierzchnie, która w rzeczywistości nie może być przeznaczona do użytku. Przestrzeń, której nijak nie będziemy mogli zagospodarować wynosi zazwyczaj między 10, a nawet 25%. Mimo to i tak będziemy musieli za nią zapłacić. Nazywa się to współczynnikiem strat. Zależy on od dwóch, niezależnych od siebie kwestii:

  • kształtu biura;
  • metody pomiaru powierzchni do wynajęcia, którą stosuje właściciel.

Na współczynnik strat mają wpływ takie elementy, jak choćby windy umieszczone pośrodku budynku zamiast z boku, duża liczba kolumn, szafy, ostre kąty pokojów i tak dalej.

Źródło: https://centrala.pl

Klauzula dotycząca kosztów operacyjnych

Jedną z najbardziej wartych uwagi klauzul jest ta dotycząca kosztów operacyjnych. Pozwala ona bowiem wynajmującemu odzyskać koszty bieżące prowadzenia budynku ? a co za tym idzie zapłacić jedynie za to, czego de facto używa. Im bardziej niejednoznaczna formuła ? tym gorzej dla najemcy. Powinien więc on jak najbardziej nalegać na precyzyjny i czytelny zapis. Co oczywiste powinien też negocjować tak, by w efekcie wydatki operacyjne wymienione na rachunku odzwierciedlały korzyści, jakie uzyska z tytułu najmu.

Warto także mieć świadomość, że właściciele czasami wykorzystują wymienioną powyżej klauzulę i świadomie zwiększają sobie w oparciu o nią zyski. Wynajmujący może zostać wtedy obciążony dodatkowymi opłatami.

Klauzula ze wzrostem czynszu i rokiem bazowym

Kolejną sprawą na którą należy zwrócić swoją uwagę jest także kwestia wzrostu czynszu. Najemcy biur zazwyczaj są odpowiedzialni za wzrost opłat powyżej pewnego bazowego punktu. W przypadku przewyższenia bazowego czynszu sądy na ogół egzekwują postanowienia podpisanej umowy najmu.

Z punktu widzenia wynajmującego korzystniej jest, jeśli za rok bazowy przyjmie się pierwsze dwanaście miesięcy wynajmowania danego biura. Nie powinni godzić się na naciski właścicieli, że rok bazowy powinien obejmować dwanaście miesięcy poprzedzających wynajem ? gdyż wiązałoby się to z podwyżką czynszu.

Klauzula dotycząca podatków od nieruchomości

Podatki od nieruchomości są obowiązkiem prawnym wynajmującego. Stajemy się odpowiedzialni za płacenie tych opłat, na które wyraźnie się zgadzamy. Także i tutaj pojawia się pole do manewru dla właściciela do narzucenia nam dodatkowych kosztów. Warto więc mieć tego świadomość.

Podsumowanie

Jak więc widzimy podpisanie umowy najmu biura nie jest bynajmniej kwestią łatwą. Zamiast więc próbować wynająć biuro w wątpliwym miejscu ? lepiej zdecydować się na sprawdzone i docenione przestrzenie w centrum, gdzie nie będziemy narażeni na borykanie się z podobnymi kruczkami.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%