Coraz więcej polskich miast wprowadza nocne ograniczenia sprzedaży alkoholu. Gdańsk i Wrocław właśnie rozszerzyły zakaz na całe swoje terytorium, a kolejne samorządy już analizują podobne rozwiązania.
Jeszcze kilka lat temu nocna prohibicja była rzadkością i obowiązywała jedynie w wybranych dzielnicach większych miast. Dziś sytuacja zmienia się błyskawicznie. Do grona samorządów, które zdecydowały się ograniczyć sprzedaż alkoholu w godzinach nocnych, dołączyły właśnie dwa duże ośrodki – Gdańsk i Wrocław.
W obu miastach od teraz nie kupimy już alkoholu w sklepach ani na stacjach benzynowych między godziną 22:00 a 6:00. Wyjątek stanowią restauracje, bary i puby, które nadal mogą serwować alkohol swoim gościom.
Wrocław rozszerzył zakaz, który wcześniej obowiązywał w Śródmieściu i kilku osiedlach. Jak podkreślają miejscy urzędnicy, pierwsze efekty były pozytywne – w centrum liczba interwencji policji i straży miejskiej spadła nawet o kilkanaście procent.
Podobny scenariusz ma nadzieję powtórzyć Gdańsk. Do tej pory zakaz obejmował jedynie Śródmieście, ale od września obowiązuje w całym mieście. Decyzja zapadła jednogłośnie w Radzie Miasta, a nowe przepisy mają przynieść większy spokój w nocy, szczególnie w rejonach osiedli mieszkaniowych.
Od 2018 roku nocne ograniczenia sprzedaży alkoholu wprowadziło już ponad 170 gmin w całym kraju. W części przypadków dotyczą one tylko fragmentów miasta, w innych obejmują cały obszar.
Na całe swoje terytorium zakaz wprowadziły już m.in. Kraków, Bydgoszcz, Biała Podlaska, a teraz także Gdańsk i Wrocław. W Poznaniu, Katowicach czy Rzeszowie prohibicja działa tylko w wybranych dzielnicach.
Niedawno podobne przepisy przyjęły Słupsk, Szczecin i Giżycko, a w Warszawie trwają dyskusje – część radnych i prezydent Rafał Trzaskowski przedstawili już własne projekty uchwał różniące się godzinami obowiązywania zakazu.
Samorządy, które sięgają po to narzędzie, podkreślają, że chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo i spokój mieszkańców. Wyniki konsultacji i ankiet wskazują, że wielu mieszkańców popiera takie zmiany. We Wrocławiu pozytywnie zaopiniowało je ponad 20 rad osiedli, choć nie brakowało również krytyków, którzy obawiają się strat dla sklepów i stacji paliw.
Dyskusja o nocnej prohibicji nabiera jednak tempa – a lista miast, gdzie po godzinie 22:00 nie kupimy alkoholu, stale się wydłuża.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz Audrey Nolte Painter z Pixabay
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
W sobotę ORLEN Lang Team Race w Bytowie!
Co nas interesuje kaszubska impreza w Bytowie
Edek
21:30, 2025-09-12
Radny Brodziński proponuje ZABRAĆ karetkę z Trzebielina
Niech wraca ale nie kosztem Trzebielina. Niech to będzie dodatkowa karetka w systemie. W Miastku może być i 10 karetek na dyżurze ale kto za to zapłaci? W Miastku może być wszystko: klinika, tramwaje, komunikacja miejska, metro, basen, port lotniczy, nowoczesny dworzec z koleją dużej prędkości, elektrownia atomowa, wiatraki, farmy fotowoltaiczne, uczelnie wyższe politechnika, uniwersytet itd. Tylko trzeba zadać proste pytanie co samorząd zrobił aby tu była normalna praca i młodzi nie uciekali poza granice gminy. Tu żyją w większości seniorzy. Miasto skazane na wymarcie. W mieście zamieszkuje może ok 6 tys osób. Reszta tylko ma tu meldunek i już nie wróci. Prawdziwe dane o liczbie mieszkańców w deklaracjach śmieciowych i do nich proszę doliczyć 500 osób.
Gość
23:33, 2025-09-11
Radny Brodziński proponuje ZABRAĆ karetkę z Trzebielina
Sami znawcy w tej kwestii się wypowiadają pisze oczywiście o poprzednikach dla mniej błyskotliwych :) wkoncu ktoś normalnie pomyślał karetka musi wrócić do Miastka !
Gość
22:05, 2025-09-11
KRAKSA na DK-20 w Zadrach! Jedna osoba w szpitalu!
Tą drogą to koszmar ciągle wypadki
Xxx
21:44, 2025-09-11