Rozliczenie podatków marynarskich to dla marynarzy duży problem. Wielu z nich zastanawia się, jak rozliczyć swoje wynagrodzenie za rok pracy w Polsce, szukając odpowiedzi na własną rękę. Tymczasem samodzielna interpretacja przepisów podatkowych może prowadzić do kolejnych kłopotów — rozliczenie podatków marynarskich różni się bowiem w zależności od warunków kontraktu, pracodawcy czy zawartych w umowie ulg. Jakie są najczęstsze błędy w rozliczeniach podatkowych marynarzy i jak ich unikać?
Warto wiedzieć, że rozliczenie podatku jest obligatoryjne dla każdego marynarza. Ignorowanie przepisów prawa może prowadzić do konsekwencji karnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi jasno, że prawo podatkowe musi uwzględniać postanowienia Konwencji MLI, która zmodyfikowała niektóre umowy związane z unikaniem podwójnego opodatkowania.
Każdy marynarz jako osoba fizyczna zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Co ważne — nie ma tutaj znaczenia ich położenie. Aby osoba fizyczna była uznana za polskiego rezydenta podatkowego, musi przebywać w Polsce dłużej niż 183 dni roku podatkowym lub posiadać na terenie Polski tzw. ośrodek interesów życiowych, lub interesów osobistych.
Podatki marynarzy to przede wszystkim konieczność rozliczenia PIT-36 za rok poprzedni, o ile przedsiębiorstwo eksploatujące statek ratyfikowało wspomnianą Konwencję MLI. Dodatkowo trzeba też pamiętać o konieczności płacenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (raz w miesiącu).
Do każdej deklaracji podatkowej musi być też dołączony załącznik PIT-ZG, który wykazuje dochody zagraniczne. Istnieją tutaj jednak wyjątki obejmujące marynarzy obcokrajowców zatrudnionych w Polsce, którzy uzyskują dochody od polskiego pracodawcy lub polskich rezydentów, którzy pracują za granicą, ale otrzymują wynagrodzenie od polskiego pracodawcy.
Marynarze często zwlekają ze złożeniem zeznania podatkowego lub składają ją błędnie, zestawiając swoją sytuację zawodową z sytuacją zawodową innych osób zatrudnionych w ramach tej samej umowy. Należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od wielu różnych czynników, dlatego też najlepszym rozwiązaniem, które pozwala uniknąć błędów w rozliczeniach podatkowych, jest konsultacja z wyspecjalizowaną kancelarią prawniczą.
Najczęściej popełniane błędy w rozliczeniach podatkowych to:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz