Santander Bank Polska
Wyniki badania „Kapitał nauki. Globalne perspektywy edukacji finansowej” potwierdzają, że dobrobyt finansowy ludzi jest ściśle powiązany z ich zdolnością do rozumienia, planowania i podejmowania trafnych decyzji. W Polsce trzy najważniejsze cele finansowe to: oszczędzanie na podróże, osiągnięcie stabilizacji finansowej i zakup samochodu.
W raporcie Grupy Santander „Kapitał nauki” zbadano poziom wiedzy finansowej w 10 krajach. Sprawdzano głównie, jaki jest poziom pewności finansowej, jakie są bariery w dostępie do edukacji ekonomicznej oraz kto i w jaki sposób powinien przekazywać wiedzę w tym zakresie. Według autorów badania, edukacja finansowa i zdobyta dzięki niej wiedza pozwalają ludziom podejmować świadome decyzje konsumenckie, przewidywać ryzyko i odpowiedzialnie wykorzystywać szanse.
Komentując wyniki raportu, Michał Gajewski, CEO Santander Bank Polska, przekonuje, że zaangażowanie instytucji finansowych musi wykraczać poza dostarczanie produktów i usług, i obejmować oferowanie narzędzi, które pomagają ludziom lepiej je zrozumieć.
„Jednym z wielu takich projektów, który z sukcesem realizujemy od 2016 r., jest autorski program >>Finansiaki<<. Jego celem jest wspieranie rodziców i nauczycieli w nauczaniu dzieci o finansach i przedsiębiorczości, poprzez dostarczenie im odpowiednich materiałów edukacyjnych. Dla Santander Bank Polska promowanie edukacji ekonomicznej nie jest jednorazową inicjatywą, lecz stałym elementem odpowiedzialnego funkcjonowania na rynku” - dodaje.
Santander od ponad trzech dekad wspiera edukację, inwestując ponad 2,4 mld EUR w projekty edukacyjne na całym świecie. Tylko w 2024 roku ponad 4 mln osób z całego świata skorzystało z inicjatyw i materiałów dotyczących edukacji finansowej.

Ana Botín, przewodnicząca Grupy Santander zwraca uwagę, że edukacja finansowa nie jest kwestią techniczną ani drugorzędną, lecz niezbędnym narzędziem postępu. W każdym społeczeństwie wiedza pozwala ludziom podejmować świadome decyzje, przewidywać ryzyko i wykorzystywać możliwości. Zrozumienie zasad funkcjonowania pieniądza (jego tworzenia, wykorzystania i transformacji) oznacza zrozumienie istotnej części naszej ekonomicznej i społecznej egzystencji.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) definiuje edukację finansową jako proces, który umożliwia jednostkom lepsze zrozumienie produktów finansowych, pojęć z dziedziny finansów i ryzyka oraz rozwijanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji finansowych. Wykracza ona poza samo dostarczanie informacji i porad, koncentrując się na budowaniu kompetencji finansowych i promowaniu dobrostanu finansowego.
Raport „Kapitał nauki” pokazuje, że w badanych krajach ludzie są przekonani, że wiedzą więcej o finansach niż w rzeczywistości. 61 proc. respondentów twierdzi, że ma dużą lub dość dużą wiedzę na ten temat, przy czym tylko 32% badanych poprawnie odpowiedziało na pytanie dotyczące inflacji.
Respondenci wykazują silną chęć uzyskania kontroli nad swoimi finansami. Cztery piąte (79 proc.) z nich zazwyczaj monitoruje swoje miesięczne wydatki.
Pomimo posiadania dużych ambicji finansowych respondenci nie korzystają ze źródeł edukacji finansowej. Tylko 20 proc. osób twierdzi, że kiedykolwiek uczestniczyło w zajęciach podnoszących wiedzę w tym zakresie, podczas gdy 78 proc. nie przypomina sobie, aby kiedykolwiek to robiło.
Jest jednak kilka powszechnie dostrzeganych korzyści płynących z edukacji finansowej. Respondenci wymieniają trzy najważniejsze: możliwość podejmowania lepszych decyzji (64 proc.), efektywne zarządzanie pieniędzmi i zadłużeniem (59 proc.) oraz umiejętność tworzenia dobrze skonstruowanego budżetu (52 proc.).
W Polsce trzy najważniejsze cele finansowe to: oszczędzanie na podróże (38 proc.), osiągnięcie stabilizacji finansowej (36 proc.) i zakup samochodu (20 proc.). 64 proc. polskich respondentów twierdzi, że ma wiedzę na temat spraw finansowych. Jedna trzecia (33 proc.) udzieliło prawidłowych odpowiedzi na pytanie o inflację. W naszym kraju informacji ekonomicznych szukamy u doradcy finansowego (38 proc.), członka rodziny (29 proc.) lub znajomych (23 proc.).

Jak wynika z globalnego raportu Grupy Santander, wiedza finansowa pozostaje na niskim poziomie, a ludzie mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności. Dodatkowo pewność siebie spada w przypadku działań w środowisku cyfrowym. Badani chcą poprawić sposób zarządzania swoimi finansami i rozumieć je lepiej, ale edukacja finansowa nie jest wystarczająco dostępna. Ważne jest, że inwestowanie, oszczędzanie, podatki i zarządzanie budżetem to najważniejsze obszary zainteresowania na wszystkich rynkach.
Według autorów raportu nie ma publicznego konsensusu co do tego, kto powinien zapewniać edukację finansową dla dorosłych, a odpowiedzialność za to przypisuje się przedsiębiorstwom i innym podmiotom, natomiast szkoły i rodzice są postrzegani przez społeczeństwo jako kluczowe źródła edukacji dla dzieci.
„Brak wiedzy finansowej jest odwiecznym problemem na całym świecie, a jedna trzecia dorosłych twierdzi, że nie czuje się pewnie, zarządzając swoimi pieniędzmi. Jest to wyzwanie, z którym boryka się wiele krajów, nie tylko w kontekście bezpośredniego wpływu na indywidualną sytuację finansową swoich obywateli, ale także ze względu na szersze konsekwencje społeczne i gospodarcze” - podsumowuje przewodnicząca Grupy Santander.
Z raportem można zapoznać się tutaj: https://esg.santander.pl/serwis/wp-content/uploads/sites/13/2025/12/kapital_nauki_raport_1.pdf
Źródło informacji: PAP MediaRoom
ZMIANA rady nadzorczej w szpitalu
Ja do goscia :Miastko: po dwóch latach rozbrajania Polski w każdej dziedzinie , w głębokiej komunie nie robili takich wałków , nie łamali tak prawa , konstytucji .Obstawiali swoimi ludżmi wszystkie dostępne stanowiska w sądach , prokuraturze w spółkach Państwowych , śmieją się w żywe oczy swoim wyborcą chyba skręcaja sie ze śmiechu jak ich zrobili w konia a Ty masz czelność mówić o upolitycznianiu TK :) do PGRu wracaj.
NINC
14:02, 2025-12-15
ALARM Z WOŁCZY WIELKIEJ. „Pływa łódka spalinowa!”
Gościu, nie denerwuj wyborców KO/PO - bo jak Tusk się wścieknie, że w jego bastionie elektorat jest niezadowolony to... przyjedzie i pokaże jak pieska narysować. Łyso wam:)
Dr Jawor
12:50, 2025-12-15
ALARM Z WOŁCZY WIELKIEJ. „Pływa łódka spalinowa!”
Co za podli ludzie tam żyją. Wszystko im przeszkadza. Donosiciele niczym ormowcy. Jak ktoś chce tam zainwestować to zaraz protesty. Zacofana gmina bez szans na rozwój , zmiany i reformy... Główne hasło NIE BO NIE Co do jeziora w świeszynie to wystarczy wytyczyć szlak dla motorówek to takie boje, znaki na wodzie i sprawdzać uprawnienia na łodzie motorowe i trzeźwość pływających. To takie prawo jazdy na sprzęt pływający hihi. Jezioro spore i teren dla motorówek może być sporo oddalony od pomostów dla bezpieczeństwa. Innym przeszkadzają grill itd w kółko aby biadolić. Jak Ci wszystko przeszkadza idź do lasu na spacer a tam cię wnerwi komar. Motorówki i skupery pływają ale u was NIE BO NIE
gość
10:23, 2025-12-15
BRAKUJE PIENIĘDZY na oświatę. Gmina musiała znaleźć
Czymkolwiek jesteś takim miernym radnym i nie masz wiedzy na temat funkcjonowania oświaty w gm. Miastko Otóż skarb państwa przekazuje gminie subwencje oświatowe na każdego ucznia na pokrycie kosztów utrzymania szkół,pensje nauczycieli itd. Przecież gmina Miastko nie ma żadnej koncepcji oświaty. Nie wiecie ile w mieście ma być szkół? Ile ma być klas lekcyjnych? Jaka ma być liczebność klasy? Wy nawet nie analizowaliście ile za parę lat będzie dzieciaków w wieku szkolnym w klasach I do VIII. Obecnie klasy są obłożone małą ilością osób aby nauczyciele mieli pracę i nadgodziny. Dlaczego nie stworzycie klas po np 25 uczniów co nie wpłynie na poziom nauczania? Nagle się okaże że w mieście dwie szkoły podstawowe to na zapas na wiele lat. A teraz to co najważniejsze boicie się, że stracicie swoje miejsce w radzie... Jesteście jak te.... zrobimy wszystko aby tylko dostać te parę srebrników. Oglądałem kilka sesji przez internet i przekonało mnie to do tego , że tam są ludzie z płytkim horyzontem myślowym niezdolni do podejmowania trafnych decyzji aby gmina wreszcie się rozwijała. W mojej firmie prawie nikt z was nie dostałby żadnej pracy. Wszystkie okoliczne gminy i miasta już dawno są po reformie oświaty ... a wy nieudaczniki w którym jesteście miejscu? Ile jeszcze chcecie marnotrawić pieniędzy dokładając do oświaty dodatkowo ponad 25 mln rocznie? Do szpitala ile jeszcze chcecie dokładać? Nie zapomnijcie, że szpital ma kolosalne długi, które wciąż rosną i w przypadku ogłoszenia upadłości gmina jest właścicielem a długi trzeba spłacić. To obciąży gminę na kwotę 30 czy 40 mln zł? Może więcej? Komornik szybko zajmie konta gminy... I co wtedy mondrale? Nas na trzy szkoły w mieście nie stać. Nas nie stać na taki szpital. Nam są potrzebne przychodnie specjalistyczne i podstawowa opieka zdrowotna. Leczenie specjalistyczne w szpitalach koszalin, Słupsk,chojnice,Kościerzyna,gdansk, gdzie jest sprzęt, oddziały i lekarze specjaliści. Nasz szpital powinien być przejęty przez duży szpital. Nasi radni łykają jakieś tam informacje o szpitalu jak bociany żaby. Za rok powiedzą tak dobrze żarło aż zdechło.
Gość
20:13, 2025-12-12